Familieleden genieten van de geplaatste berichten en foto’s, zeker nu!

Vele organisaties hebben tijdens de corona-crisis Familienet ontdekt om de families op de hoogte te houden. We delen graag een paar mooie ervaringen:

Wendy Rijssemus – Vonderhof – Vitalisgroep

”In de corona periode zijn we op Vonderhof gestart met Familienet. Vanaf de eerste dag zijn de medewerkers er enthousiast mee aan de slag gegaan!

We hebben er voor gekozen om ook alle nieuwsberichten op te zetten zodat we alle 1e contactpersonen van onze bewoners in een keer kunnen bereiken.

Ook familie is enthousiast. Op de pg afdeling is er 1 van de 36 families die geen Familienet wil. Dus erg positief! We delen foto’s, filmpjes, nieuwsberichten, bericht als bewoners overleden zijn, bericht als collega’s nieuw zijn of weg gaan.

Dus we kunnen het voor veel dingen gebruiken.”

Foto gemaakt bij Vonderhof

Tilja van der Haag – Kastanjehof Cordaan

”Het is maart 2020, de wereld staat stil, het virus waart rond. Vanaf 20 maart wordt de buitenwereld voor onze bewoners afgesloten, geen bezoek meer mogelijk om onze kwetsbare ouderen te beschermen. Hoe zorgen we nu om familieleden te laten weten hoe het met de bewoners gaat? Beeldbellen? De meeste bewoners begrijpen totaal niet waar zij naar moeten kijken en hoe zij er mee om moeten gaan.
Dan komt het aanbod van Familienet om deze kosteloos te gaan gebruiken om de afstand tussen bewoner, familie en medewerkers te verkleinen. Hier zijn wij “gretig” op ingestapt. We hebben dit steeds afgehouden met de reden dat wij binnen het elektronisch cliëntendossier een portal krijgen waarbij wij rechtstreeks met de 1ste contactpersonen kunnen communiceren. Dus dat zou dan dubbelop zijn. Toch stappen we blanco in op het aanbod. En met groot succes, familieleden genieten van de geplaatste foto’s, informatie over de optredens en vooral de geplaatste updates over de situatie binnen Kastanjehof. Ook plaatsen familieleden stukjes en foto’s van bewoners wanneer zij na een lange tijd elkaar weer gaan bezoeken. De nadruk ligt hier met name op het stukje Welzijn en informatievoorziening. Toch weer iets heel anders dan het portaal dat aan het dossier hangt, hier ligt de nadruk op de zorginhoudelijke aspecten rondom de bewoner in kwestie.Of wij spijt hebben? Absoluut niet. Het programma is gebruiksvriendelijk. De ondersteuning geweldig. En als organisatie is niet veel nodig om te investeren qua tijd.Voor al onze bewoners en verwanten is het een prachtig medium. Inmiddels zijn we ook bezig om de andere woongroep te overtuigen om hier gebruik van te maken, op die manier kunnen de kosten delen. Dat geeft onze tevredenheid in voldoende mate aan, denk ik.”

Sanne van Alebeek-van Grinsven – Zorggroep Elde – De Beemden 

”Het is een erg mooi sociaal netwerk voor onze bewoners samen met hun verwanten. Wij zien dat veel verschillende verwanten er gebruik van maken: vrienden, kleinkinderen, kinderen, vrijwilligers en collega’s. Je voelt je meer betrokken bij het welzijn van de bewoner en door de berichten die verwanten plaatsen leer je de bewoner nog beter kennen (ook uit de vroegere jaren). 

Je voelt je meer gewaardeerd doordat verwanten reageren op jouw berichten en dit moedigt je aan om zo door te blijven gaan, en geeft je vertrouwen dat je het goed doet. Wij zijn er erg blij mee!

Zo heeft de corona tijd voor ons toch nog een lichtpuntje gebracht. 

Niet kijken naar wat we NIET kunnen maar gekeken naar wat we nu WEL kunnen, en dat was het opzetten van Familienet!”

Gerda Verheij – Wel Thuis – De Liezeborgh

”Met veel enthousiasme zijn wij een aantal maanden geleden bij de Liezeborgh gestart met Familienet. Dit was in een periode dat de verpleeghuizen op slot waren en waarin wij erg zoekende waren naar wat er nog wèl mogelijk was. Familienet heeft ons enorm geholpen om zichtbaar te blijven voor familie. Wij probeerde in deze periode regelmatig een berichtje te plaatsen en de familie ervan op de hoogte te brengen hoe het met ons ging. Ook sinds we weer open zijn proberen wij regelmatig berichtjes met foto’s/video’s te plaatsen met leuke momenten en gebeurtenissen of nieuws. Wij krijgen veel positieve reacties van familieleden op Familienet, maar ook in de wandelgangen. Familienet zorgt voor positief contact met familie/mantelzorgers, verbindt en zorgt voor zichtbaarheid. Momenteel gebruiken wij Familienet alleen nog voor de groepsberichten, maar wellicht gaan wij de overige functies van de pagina in de toekomst ook nog inzetten.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: